Piramide i drugo

Megalitske prapovijesne gradnje poput piramida, tumulusa, ravnine Nazca, pa i orijaških kamenih kugli bile su dijelom potreba za hlađenjem vjetra, ali i ulaganje u turizam, u oživljavanje mahom egzotičnih, područja.

Piramide spadaju u veće instalacije za hlađenje vjetra. Njihova izgradnja i uređenje okoliša zahtijevala je masovno angažiranje domorodaca i gastarbajtera. Rok gradnje omogućavao je razvoj domicilnog društva.

Svaka velebna građevina ima turističku svrhu.

Na Wikipediji se može vidjeti fotografija označena kao „Stela kojom je vladar Akadskog carstva Naram Sin proslavio pobjedu nad narodom Lulubima s planine Zagros, oko 2200 godina pr. Kr.“ U kasnijem vremenu upisani teksta u slobodnu površinu reljefa stele jednak je upisivanjima na stećcima.

Neprirodna špičasta tvorevina povezana je sa suncem. S vrelinom sunca. Središnjica tvorevine povezuje sunce, stacioniranog puhača i njegov instrument, s biljkama u okruženju. Posjetioci raznih nacionalnosti u urednim redovima penju se (što će reći da su došli iz širokog područja) i znatiželjno, usmjerene glave dive se velebnom zdanju i glazbi.
Velebno zdanje evidentno je piramida. Promjenljiva struja vjetra i propuha muzicira na svirali piramide.

Stela opisuje turistički posjet piramidama.

Kamene kugle


Nekad je područje današnje BiH i nešto šire, sudeći po brojnoj megalitskoj ostavštini: piramidama, stećcima i kuglama, kako to nabraja veli stup kod Olova, bilo park prirode. Područje sam nazvao zgošćanskim parkom.

Fotografija s http://http://www.udruga-kameleon.hr/

Klimatske i tektonske promjene i ljudsko djelovanje kroz tisućljeća su promijenile početne pozicije kugli. Neke su završile na suhom, neke ostale tamo gdje bi i trebale biti, umočene u tekućicu.
Često su na dovratcima ulaza u park, zbog elegancije i prestiža, simboliziraju kruženje vode u prirodi.
U marketinškom listiću jednog proizvođača kugli stoji da bi ju u fontani između ostalog valjalo imati, jer u manjem obimu djeluju kao klima uređaj, hladi i osvježava prostor.

Fotografija s http://www.niveto.hr/reference.php?kateg=4&sub=24

Ubrzano gibanje vjetra uz kamenu kuglu posađenu u tekućicu, izazivaju njegovo hlađenje, a zračno vrtloženje iza, prostor nižeg tlaka, time pojačano isparavanje tekučice i ugodniju pozadinsku atmosferu.

Fotografija prapovijesnog zlaćanog artefakta iz zbirke Carla Crespija, Cuenca, Ecuador.


Na reljefnom prikazu ljepotica se zbog vrućine razodjenula, a od sunčevih se zraka štiti šeširom široka oboda. Veseli ju rashlađen vjetrić s polja kugli.
S njezine lijeve strane u donjem redu prikazane su kamene kugle u riječnom toku (pramčana voda je viša). Srednji red prikazuje njihov prostorni raspored. U gornjem je prikaz cirkulacije vode i vjetra oko kugli kao posrednika pri jednačenju njihovih toplina.
S desne strane ljepotice je navala osvježavajućih plodova instaliranih kugli, oblačaka, svaki s kapljom vode u sredini.

Znanost kaže da je grupa Polinežana u trećem stoljeću naselila Uskršnji otok, otočić usred Pacifika, trokutast 15/16/23 km, najveće uzvisine petsto metara.

Nakon duge i mukotrpne istraživačke plovidbe, prapovijesni Polinežani su doplovili do statuama obrubljenog, uz to nenastanjenog, otočića. Kako im se činilo da bi nastavak njihovog istraživanja mogao biti jednako težak i neizvjestan, odlučili su tu ostati.
Stotine jednako raspoloženih ljudskih figura uokolo otočića, sa zahrđalom posudom za vodu na glavi, prate pučinu, strpljivo iščekujući pojavu oblačaka, nagovještaj ugodnijeg vremena.

Kiparska instalacija problematizira opći klimatski jad kroz koji je svijet prolazio. Razgledavanje plovilom ne stara potreban dojam, tek se preletom uočava smisao.


Nazca

Ideja kamenih kugli kao posrednika između hladne vode i toplog vjetra u Nazci je dobila kompliciraniju razradu. Pojam o toj prapovijesnoj gradnji najjednostavnije je steći kroz tekst i fotografije, Nazca linije – na Wikipediji.

Legenda kaže da su u pradavna vremena kad je bivalo sve toplije, a suše učestale, ljudi u dolinama rijeka uz kamenu pustinju Nazce, gladovali. Viracocha, bog stvoritelj, često se spuštao u dimu i plamenu na obližnju goru podno Anda, Cerro Blanco. Bog se rasplakao nad sudbinom svoga naroda, a suze koje je ispuštao punile su jezero podno Cerro Blanca. Voda iz jezera tekla je niz brdo i rashlađivala njihove doline.

Visoravan pustinje Nazca omeđena je dolinama rijeka Rio Grande i Rio Nazca. Rijeke su rezultat otapanjem snijega s Anda.
Temperatura nad suhom, danas „neispravnom“, pustinjom je četrdesetak Celzija, kiša gotovo nema, a vjetar slab.

Vjetar s istoka, ostavlja vlagu na vrhovima Anda i ohlađen spušta se niz padinu prema Pacifiku. Brzo zagrijavan vrelinom pustinje diže se u vis.

Mislim da je ideja firme Viracocha bila izravnati i ohladiti površinu pustinje. Iskoristili bi pri tome odlagani zdrobljeni kameni materijal i prisutne strojeve. Uređenu pustinju natapali bi vodom s Cerro Blanca. Tada bi zrak s Anda mogao završiti u graničnim riječnim dolinama, poljodjelcima na dobrobit.


Zbog snabdijevanja vodom zbijenog kamenog materijala ugradili su više poroznih tunela spojenih početaka i krajeva. Na počecima tunela izgrađeni su bunari, slični lijevku sa spiralnim pristupom dnu.


Ispravnost sistema mogla se pratiti stanjem nivoa vode u vodokaznim bunarima pogledom iz zraka.

Da bi se aerodinamika velike površine pustinje, njena ravnost također mogla nadgledati, a uz put biti zanimljiva pogledima iz zraka, dizajneri su ju iscrtali. Crteži su čuvali površinu pustinje.


Stijenke bunara od krupnih oblutaka namjerno asociraju na širom svijeta poznate kamene kugle.

Piramide

Uz kugle i ravnu Nazcu za hlađenje vjetra upotrijebljene su i pravilne četverostrane piramide.
Izvedbe piramida se razlikuju.

Na crtežu je prikaz kotline rijeke Fojnice u Zgošćanskom parku, preuređene u piramidu, pri čemu je sapnica, na piramidalnom objektu Buci, izvor podzemnog propuha, morala biti napravljena izvan kotline.

Na kamenim izlošcima parka, stećcima, piramida u kotlini opisana je s tri znaka. Mjesečastim likom – rasporedom njezinih nadzemnih dijelova, rozetom – sapnicom, i križem – slapom vjetra i propuha.


Piramida Ošanići, također u Zgošćanskom parku, ima vodoravni vjetreni slap, a friški propuh u slap stiže kroz otvor spojen sa špiljom. Piramida ima preciznu predodžbu na stećcima.

Egiptska piramida na crtežu gore, prikazivana je na hijeroglifima. Na lijevom hijeroglifu je obris piramide sa sapnicom. Na pridruženom je prikaz vjetrena slapa i sapnice.

Bezbrojni tumulusi (Wikipedija) su također dio prapovijesne globalne borbe protiv ubrzanog zatopljavanja. U osnovi je tumulus aerodinamična dvorana sazdana od kamenih polica za lokvice, s vodopropusnim zelenim pokrovom. Cirkulacija zraka kroz vlažnu i hladnu dvoranu, prema izlazu na najvišoj točci stropa, mogla se prema potrebi kontrolirati zatvaranjem ulaza.

Izložak u Sonori

Izložak u muzeju u Sonori, Meksiku, prikazuje piramidu – prilagođenu kotlinu rijeke Fojnice u zgošćanskom parku, njezino funkcioniranje i elemente turističke atraktivnosti.

Ukrašeni stećci zgošćanskog parka, na površinama izloženim jugoistočnom vjetru, uvijek pričaju o piramidama, uglavnom visočkoj.

Kotlina rijeke Fojnice, uređena u piramidu, na muzejskom je izlošku prikazana na čelu zgošćanskog sljemenjaka utisnutog u neravni krajolik. Kontura čela trasa je podzemnih tunela. Početci tunela su u zavjetrini, s toga prikazani zavijeni, a spojeni na sapnici u kojoj je svirala. Nad sapnicom je uho kontrolora ispravnosti tunelskog prostora. Vizavi sapnice je turističko uho, no ono sluša muziciranje vjetra unutar akustične kotline. Prikaz auditorija i glazbe vjetra odgovara izmještenoj sapnici u blizinu vidikovca na Visočici na artefaktu K-1 visočke piramide. Turistički posao.

Nalijepljena etiketa s dvostrukim križem govori o principu djelovanja piramide, dakle, vjetar s hladnim propuhom se homogenizira na frontalnom bridu (vjetrenom slapu). Slapovi su na izlošku prikazani vrtlozima i raspoređeni su identično kao na visočkoj piramidi. Treći vrtlog prikazan u donjem lijevom uglu je fiktivna pozicija sapnice i njezinog brida. U kotlini je prikazana iz istog razloga kao i na artefaktima K-1 i K-2. Zvuk s nje, za turiste atraktivno, orio se u organiziranom akustičnom prostoru kotline.
Visočka piramida na jednom mjestu (sjeveroistoku) rabi prirodni dio kotline za usmjeravanje zračnog proizvoda. Na K-1 taj je brdoviti niz označen Y – ima. To mjesto na izlošku je prikazano presječenim ovalom. Vanjski dio ovala je nebitan.
Kotlinu napuštaju udružena zračna strujanja, obilježena uvelim T, jednako kao na visočkoj piramidi, opisana na njezinim pratiocima stećcima. Srednja struja je noseća – izravni protok vjetara, i dvije bočne, stvarane na bridovima kotline, vrtložne.
Impresija na izlošku u meksičkom muzeju je nevjerojatna, ujedinjuje poznavanje stećaka, pogled s Visočice i teorijsko znanje o piramidi i to nekom s drugog kraju svijeta, u prapovijesnom vremenu.

Radio

Prapovijesni svijet je u vrijeme naglog zatopljavanja ulagao sredstva u megalitne građevine smišljene hlađenju vručih vjetrova. Time je poticao razvoj egzotičnih sredina, njihovu agrarnu i turističku ponudu. Bez tehničkih pomagala: pri gradnjama; dogovaranju turističkih posjeta; radom ugostiteljskih objekata; tržnica; popravcima piramida; sigurnosnih službi i mnogo čega drugog, bilo bi teško moguće.
Na fotografijama egipatskih prapovijesnih slikarija niz je primjera o uporabi tehnike slične današnjoj.


U ruci šefa je komunikacijski uređaj. Na uređaju je priključak na sustav baterija. Kontrolni uređaj stanja baterija je na stalku pored njega. Na prikazima šef u svom uredu prima izvještaje s terena (razlistala biljka). Nakon izvještaja udaljeni podnosilac prima zapovjed i odstupa.

Na reljefu u Denderi simbolički je prikaz prapovijesnog komunikacijskog uređaja identificiranog njegovim glavnim dijelom, elektronskom cijevi.
Uređaj je prikazan kao predmet prijepora između operatera i  majmunolikog predstavnika oponenata. Uvredljivim prikazom reljef je opstao zahvaljujući mraku podruma. Međutim istina je da bi svi, kako prizor kaže, preko njega divanili, ljudi povezani poslom, žene prirodnom potrebom.

Mobilni uređaj drži operater.  Sastoji se od simboličke elektronske cijevi, baterije i satelitske antene – dijelova koji zahtijevaju brigu. Razgovor između uređajem povezanih korisnika, uređaj prevodi u pulsirajuću zmiju elektrona i vrača ga ponovo glasu kroz zvučnik.

U istom prostoru nalazi se i reljef s prikazom razgovora dviju udaljenih osoba, svaka na svojem mobilnim uređajem.

Na slici je ustoličeni šef, oko sokolovo, satelitskom antenom i mobilnim telefonom povezan sa širokim područjem.
U jednoj ruci drži ankh, što ga kvalificira za nadgledanje piramida, i kugli. U drugoj je prenosivi telefon s priključkom za punjenje. Izvor struje je sustav „Bagdadskih baterija“ prikazan ispod stolca.

Nizovi pripisanih hijeroglifa opisuju njegov posao.

Šef putem antenske mreže, vodi brigu o funkcioniranju tunelskog prostora piramida i kugli na području parka. To se svodi na dojave i organiziranje brzog uklanjnja kvarova. Na primjer, prilikom začepljenja jednog od tunela piramida ona ne pjeva, vrišti.

Da ima poziv na mobitelu šefa upozarava vibriranje posude prislonjene uz list noge.

Taj je princip objašnjen u slikama. Pozivni zvuk mobitela rezonirat će u posudi obješenoj uz tijelo osjetom sličnim kukcu na koži.
Redom je: izvor zvuka; rezonantna posuda. Dolje: Osjet zujavog kukca na koži; tijelo bez udova – tjelesno; rezonantna posuda obrisa kišobrana.

Piramida je šuplja rezonantna građevina, oštrih bridova s dva podzemna tunela međusobno spojena u zajednički izlaz na njezinoj plohi. Ispod su prikazani poprečni presjeci tih tunela s naznačenim statičkim problemom (ugnute klupe).
Tunele, dugačke i mračne trebalo je kontrolirati, najjednostavnije – slušanjem.
Zmija je predodžba vjetara koji prati plohe piramide, kovitla se na njezinim bridovima, stvara u tunelima propuh, spaja se s njim (guta ga), i odlazi rashlađen.

Horizontalna crta iznad zmije kaže da piramida djelomično funkcionira. Tonovi iz nje postaju visoki, zove u pomoć. Jedan od tunela se urušio. Hitni (turistička sezona je u zamahu) popravak znači organizirati službu koja će popraviti stijenku tunela.

Na lijevom hijeroglifu je kugla u normalnoj funkciji, sjedi u vodi neznatno utjeće na vjetar, više pridonosi eleganciji parka.
Na susjednom hijeroglifu traži se vraćanje kugle na podnožje s kojeg je pala (brodolomom?).

Nadglednik piramida telefonski komunicira s upraviteljem parka.
Kugla na stupu globalno je prihvaćen znak za park.

Slike govore o dva modela vibratora, “uz list” i “preko ramena”. Zajednička im je prisnost s tijelom u hodu, ili sjedenju.

Egzotično područje i predivni Nil su u prapovijesti bili park prirode, turistička destinacija.
Muziciranje vjetra na piramidama, redom pored Nila, njihova impresivna veličina i kristalni oblik suprotstavljeni svijetloj i glatkoj pješčanoj podlozi, mirisi okoline, lokalna kuhinja, folklor i cijena bili su turistima privlačni. Osim turističke atraktivnosti piramide su hladile vjetar.

Hladnjaci

Na staroegipatskim slikarijama može se prepoznati opremljenost prapovijesnog društva hlađenim spremištima. Višak hrane potreban turizmu rezultirao je izgradnjom žitnih spremišta, hladnjaka i elegantnih tržnica.
O hladnjacima je na internetskim stranicama mnogo. Razlikuju se prema hlađenim artiklima, njihovom skladištenju, brzini hlađenja i izvedbama.

Vlasnik mesnice sjedi, pokazuje na hladnjak, jede sladoled i želi poručiti da su njegovi mesni proizvodi jednako, poput sladoleda, hladni. Sjedi na stolcu čiji imidž odgovara tipu obrta. Asortiman njegove mesnice sadrži i deblje komade mesa koje je potrebno pri skladištenju brže ohladiti.


Predstavljeni dijelovi hladnjaka su: okretno kolo po čijem su obodu uspravna ptičja pera što je predodžba radijalnog ventilatora; kondenzator ispod stolca poduzetnika; turbo kompresor je ispod ventilatora s izduženim servisnim priključkom i dvije posude s pričuvnim rashladnim medijem.  

Predodžba djelovanja ventilatora, zamijenjena je, na slikariji iznad, uzburkanom, vjetrovitom, površinom vode. Ispod pladnja s vodom prikaz je kompresora i posuda s rashladnim medijem.
U hlađenom prostoru, mesni je asortiman.

Slično, ventilator, kompresor i nekakav terminski plan

I dolje slično. Razlika je u asortimanu hlađene robe i štapu za mjerenje temperature.

Reklame za poljoprivredni termometar mogu se vidjeti na internetskim stranicama. Termometar se koristi za praćenje temperature sijena, žitarica, korjenastog povrća i drugih poljoprivrednih kultura u hladnom skladištu. S priključenom drugačijim sondom mogu se pratiti temperature mesa.


Instrument se sastoji od elektroničke jedinice i sonde. Jedinica može imati dva displeja, za temperaturu sonde i temperaturu skladišta.


Tržnica je oduvijek bila privlačna turistima, a ova, blizu Luksora je raskošna s prostranim pročeljem i širokom rampom za dovoz robe.

Naočale

Probleme s vidom snađu čovjeka kad tad.

Na prapovijesnim crtarijama Egipta prikazivane su ljepotice dvostruko opcrtanih očiju, linija često produženim do uha.

Staro egipatski pisar, kip iz Saqqare sa staklenim očima, otprilike 2500. godina pr. Kr.

Zašto bi na kipu knjigovođe bile uokvirene staklene oči?
Trebaju li ikom više naočale no njemu?

Na crtežu iz Saqqare prikazana je kiparska radionica skup s oftalmološkom ordinacijom i radionicom za izradu leća. Sigurno nisu pod istim krovom. Povišen položaj proizvođača leća nad grupom potrošača, kipara i oftalmologa, simbolizira primanje narudžbi i distribuciju naručenog (korpa na glavi uvijek prisutnog dostavljača).

U prvom dijelu su prikazani kipovi koji prolaze dvije faze obrade. Grubo izrezivanje i šmirglanje. Prilikom izrade pazi se na mjesto ugradnji leća. Ikona oka znači pažnju pri izradi mjesta gdje će leće biti ugrađene. U gruboj fazi potrebna je uporaba četke, a u finijoj nakon šmirglanja, pranje.

Slijedi prikaz oftalmološke ordinacije. Pacijentu liječnik pincetom ugrađuje isporučene leće. Svi su u sjedećem položaju, koncentrirani.

Slijedi prikaz obrta za izradu leća.
Stroj za izradu leća sastoji se iz višedijelne uspravne posude, koljenastog vratila s utezima i ručkom za okretanje. Na tu osnovu uvine se trbušasti gornji dio s vratilom i s otvorom za ulijevanje abrazivnog sredstva. Izlazni otvor trošenog abrazivnog sredstva na dnu je naprave (slabo vidljiv trokutasti otvor). Oblik alata pričvršćenog na vratilo određuje leću. Vratilo izvan posude/kućišta opterećeno je utezima zbog potrebne jednolike sile. Majstor okreće vratilo, prati protok abrazivnog sredstva i povremeno  kontrolira stanje leće.

Fotografije su iz knjige Robins, The Art of Ancient Egypt i Interneta.
Crteži i priča je Davorin Vrbančić

Design a site like this with WordPress.com
Započnite